Wysoki współczynnik odrzuceń w Google Analytics.

Jeśli prowadzisz bloga lub serwis z ciekawymi treściami ludzie wchodzą głównie na konkretny artykuł z przeglądarki lub Social Media. Zapewne masz wysoki współczynnik odrzuceń w narzędziu analitycznym od Google. Pokażę jak w prosty sposób pomóc Gigantowi z Mountain View analizować te wartości w Twojej witrynie.

Współczynnik odrzuceń

Zacznijmy od wyjaśnienia sobie tego, czym jest ten współczynnik (bounce rate).

Współczynnik odrzuceń to udział sesji ograniczonych do jednej strony. W Google Analytics (GA) do odrzuconych zaliczane są sesje, podczas których do serwera GA zostało wysłane tylko jedno żądanie (np. pageview) po otwarciu strony, a następnie wyjście ze strony.

Na przykład:
Wejście na stronę pojedynczego artykułu, przeczytanie go i opuszczenie serwisu zostanie przez Google Analytics uznane jako odrzucenie. Bez znaczenia, jak dużo czasu użytkownik spędzi na stronie.

Jak poprawić ten współczynnik?

Oprócz oczywistych porad typu poprawa jakości treści na stronie, szybkości jej ładowania, czy wdrożenie linków wewnętrznych lub przycisków CTA (call to action) chcę pokazać Wam jak urealnić tą wartość w Google Analytics.

Możemy do tego celu użyć zdarzeń – Google Analytics Events, które „odpalimy” po pewnym czasie spędzonym przez użytkownika na stronie. W zależności od tego jakiego kodu śledzącego używasz implementacja event-ów wygląda trochę inaczej.

Ja skupię się na „nowym” kodzie śledzącym, czyli gtag.js.

W praktyce.

Zaraz po kodzie śledzącym należy dodać kod JavaScript, który po 10 sekundach wyśle do serwera Analytics zdarzenie. Zostanie ono skategoryzowane jako Time, z etykietą „Time 10s”.

setTimeout(function() {
 gtag('event', 'time', {
 'event_category': 'Time',
 'event_label': 'Time 10s'
 });
 }, 10000);

To wystarczy, żeby Analytics potraktował bieżącą sesję jako wartościową i nie zaliczał do odrzuceń. Osobiście mam dwa takie zdarzenia – po 10 i po 30 sekundach.

Jeśli stosujesz inną metodą na urzeczywistnienie współczynnika odrzuceń – daj znać.

Zdjęcie otwierający artykuł: Campaign CreatorsUnsplash